pátek 1. dubna 2016

Domácí kmínový chleba z droždí




Nejraději a hlavně kvůli chuti a vůni peču chléb kváskový, ale občas není čas a je potřeba na změnu plánů reagovat rychle. Když vás někdo pozve třeba na grilovačku a chcete přinést dobrý chléb s láskou pečený, tak se vám bude hodit tento recept. Nepoužívám zbytečně moc kvasnic a díky delšímu kynutí bude chutnat téměř jako ten kváskový.
-
Vše speciální co je potřeba k přípravě dobrého chleba lze nahradit běžným domácím vybavením ;-)

Ošatka / cedník, sítko
Robot s hnětacím hákem / domácí pekárna, vlastní ruce a vařečka
Žula / pečící kámen na pizzu, velmi horký plech na pečení
sázecí lopata / plastové prkénko, kus pevného kartonu
žiletku / ulamovací nůž, ostrý kuchyňský

Vše se dá nahradit a šikovný člověk si vždy poradí.Pečení chleba není nukleární věda a zvládne ji každý !


ROZPIS NA BOCHNÍK o váze 1200g
-
200g  žitné mouky (možno i cereální)
300g pšeničné chlebové
200g pšeničné hladké (celozrnné, špaldové)
15g celého kmínu
15g čerstvých kvasnic
1 lžička cukru (medu, melasy, sladěnky, ...)
490ml vody (piva, syrovátky, ... )
15g soli
(Kdo má rád, tak může přidat otruby, vločky, semínka ...)

Vše v receptu je nahraditelné. Jen pamatujte, že čím větší bude podíl žitné či celozrnné mouky, tím bude chléb hutnější a bude mít menší očka.

Doporučuji vám shlédnout toto VIDEO . Je sice na přípravu kváskového chleba a časy jsou podstatně delší, ale uvidíte tam názorně, jak se překládá těsto v plastové doze, jak se stáčí chleba do ošatky, jak se dává chleba do trouby a podobně .

-

V míse od robota si rozdrobte kvasnice. Přidejte cukr a vidličkou rozmíchejte do řídké kašičky.
Smíchejte s vodou a metličkou dobře promíchejte.
Dále přisypte vše ostatní z receptu. Robot zapněte na rychlost č.2 a nechte hníst 10 minut.
Pokud použijete domácí pekárnu, tak nechte hníst 30 minut a těsto poté vyjměte. 
Propracované a lepkavé těsto si dejte ideálně do plastové misky vymazané lžičkou oleje. Pokud nemáte nějakou s víkem, tak vložte mísu do plastového sáčku. 



Nechte při pokojové teplotě kynout jednu hodinu. Během této doby jednou přeložte. Dělá se to tak, že kraje těsta natáhnete a založíte do středu těsta. Dělat to muže přímo v míse kolem dokola.
-
Po hodině si malinko naolejujte linku a těsto roztáhněte na přibližný čtverec. Složte a utahováním srolujte do tvaru šišky. Ošatku si pomoučněte žitnou moukou a šišku těsta vložte spojem nahoru.
(Kdo bude nechávat kynout v cedníku, tak vyloží utěrkou a pomouční ji)
Po vyklopení bude spoj vespod a při pečení se nebude rozmotávat.



Ošatku dejte opět do sáčku a nechte kynout jednu hodinu. Přibližně po dvaceti minutách 
si dejte rozpálit troubu i s pečícím kamenem a plechem na vodu.
Pokud budete péci na plechu, tak můžete nahřívat později.
Trouba musí dosáhnout minimální teploty 250°C .
-
Vykynutý chleba, který už kompletně vyplnil ošatku opatrně vyklopte na sázecí lopatu. Tu si poprašte hrubou nebo kukuřičnou moukou. Chleba po ní lépe sklouzne.
Pokud pečete na plechu, tak je důležité vůbec ho nevytahovat ven. Rychle se ochlazuje a chléb by vám po obvodu praskl.
Připravte si cca 200ml horké vody z konvice, žiletku a sázecí lopatu.
Teď už to půjde velmi rychle. Hlavně POZOR na páru  !!!


-
Chleba si vyklopte na lopatu, nařízněte pokud tedy chcete a rychle ho sešoupněte na kámen či plech do trouby. Do spodního plechu na dně trouby nalijte vodu a rychle zavřete troubu.


-
Minutku si nastavte na 15 minut .
Poté stáhněte teplotu na 190-200°C . Vytáhněte plech na vodu a dopečte 30 minut.
-
Chladit nechte na mřížce. Nekrájejte teplý chléb ! Střídka by se vám srazila.



Dobrou chuť  !

25 komentářů:

  1. Peču podle Vašeho receptu již dlouho a lepší chleba jsem nejedla. Chtěla bych ale udělat chléb o polovinu větší, jak moc mám prodloužit dobu pečení?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, jsem ráda že vám můj chleba tak chutná . Pokud chcete péci větší chleba, tak není potřeba dobu pečení nějak extra protahovat. Řekla bych, že postačí 5 minut navíc.
      Nejlepší je, se řídit poklepem na dno chleba. Zvuk musí znít krásně dutě.

      Vymazat
  2. Moc pěkný chlebík :) Já teď začínám s tím kváskový, ale běžně peču celozrnné v pekárně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kváskový je super. Co se týče pekárny, tak tam začínalo hodně lidí ... i já. Jakmile člověk ochutná pořádný chleba, tak směsím z obchodu dá rád sbohem.

      Vymazat
  3. Gábi,já se u tebe taky budu učit chleba , jo ?? První tento Tvůj zkusím ve čt nebo v pá na víkendovou slezinu, díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen se uc 😉, ale noc prace ti to nedá.
      1. Jsi hrozne sikovna
      2. Je to hrozne jednoduchý
      Přeji ať všem chutna a kdyby přeci něco, tak piš 😉

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    3. Gábi prosím tě mám 2 recepty na chléb z droždí. V obou se přidává trošku octu. V tvém receptu není. Takže žádný nedáváš? Díky

      Vymazat
    4. Já nedávám, proto že mám málo kvasnic a nejsou tak cítit.
      Pokud ale máš ráda nakyslejsi chleba,který připomíná chuti více zitne druhy, tak klidne lžíci přidej. Pokazit se tim nemůže nic ;-)

      Vymazat
    5. Já nedávám, proto že mám málo kvasnic a nejsou tak cítit.
      Pokud ale máš ráda nakyslejsi chleba,který připomíná chuti více zitne druhy, tak klidne lžíci přidej. Pokazit se tim nemůže nic ;-)

      Vymazat
    6. 1. vtipálku :D
      2. vtipálku :D
      Abych nevisela na telefonu jak prádlo :D :D

      Vymazat
    7. No fakt. Je to brnkačka ;-)

      Vymazat
    8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  4. Jsem Gábi zkoušel ten tvuj receptík na chleba a je to luxus,jen jsem zjistil,že má trouba peče na 275°C asi moc,a tak musím bud stlumit,nebo péct kratší dobu na tu vysokou teplotu...Ale jinak byl chlebík vynikající :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám radost,že měl chleba takový úspěch. Ideální je změřit jak ktera trouba peče. Vím že ta u mé mamy taky vic pece a tak si to už hlídám. Super je investovat stovku do teploměru. Člověk ho pak využije i při pečení masa.

      Vymazat
    2. Tak to mám radost,že měl chleba takový úspěch. Ideální je změřit jak ktera trouba peče. Vím že ta u mé mamy taky vic pece a tak si to už hlídám. Super je investovat stovku do teploměru. Člověk ho pak využije i při pečení masa.

      Vymazat
  5. Tak hlásím, napoprvé a super! Návod i pro blby, tedy pro mě :-)))) Moc děkuji za skvělý recept, Gábi :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda Nadi :-)
      Uvidíš, že tě to chytne a naučíš se i kváskový !

      Vymazat
  6. Juuu Gabi to bych mohla dát i já. Nadenka ho měla uchvatny. Myslíš že bych mohla péct ve skle? Asi taky rozehrát že? Díky Marketa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, péct se dá i ve skle. Je třeba nahřát nádobu i víko a pak vložit chleba. Dá se vyklopit rovnou do skla a nebo na pečící papír a díky jeho pomoci ho s chlebem vložit do rozpálené nádoby. POZOR ale na popáleniny ;-)

      Vymazat
  7. Je to opravdu suprový recept Gábi, první se mne moc nepovedl, byl nějak rozjetý, ale další už byly v pohodě. Jiný chleba již nedělám.
    Díky za tento skvělý recept Nina. T.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda. Občas je třeba si recept malinko upravit. Kazda mouka je jina a i pečení v troubě se musí vyladit.
      Hlavni je, že už to mas v ruce a ze vam chutna 😉

      Vymazat
  8. Dá se péct v remosce? Na jak dlouho? Děkuji

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj pekari. Nikdy jsem nic nekomentovala ale tohle prostě musim... chlebik jsem pekla prvně a je naprosto úžasný , už nepeču jiný... není nad čerstvě upečený chleba s máslem :-)děkuji za recept.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak toje opravdu profesionální práce! Klobouk dolů! Já už ám za sebou několik pokusů, ale žádný ani zdaleka tak zdařilý, jako ten váš. Proto si pečivo radši objednávám z eshop.vasepekarna.cz, kde mají zatím nejlepší chleba, co jsem kdy jedla. :)

    OdpovědětVymazat