pátek 15. července 2016

Asijská tamarindová polévka ze sušených krevet a smaženého tofu


( 2 porce )


1 litr vývaru ( drůbeží )
1 tofu ( lahůdkové )
2 porce širokých rýžových nudlí
1 menší mrkev
1 stonek citrónové trávy
3 cm čerstvého zázvoru
1 menší cibule
1 hvězdička badiánu
1 svitek skořice
5 hřebíčků
1 chilli paprička
2 stroužky česneku
nať koriandru
1 lžička škrobové moučky
rybí omáčka
rostlinný olej


Já to mám vždy jednoduché a složité zároveň. Někdo jde nakupovat a má hroznou radost, když si koupí novou kabelku, boty a nebo aspoň nějaký ten šmuk.
To já když si chci udělat radost, zalezu do Asijské tržnice a místo na oblečení se jdu ponořit do regálů s nejrůznějšími potravinami. Rázem se ocitnu někde v dálkách, kam se nejspíš nikdy nepodívám a vždy hledám co ještě neznám. 
Majitelka obchodu zprvu na mne koukala s nedůvěrou, ale teď mne z vesela zdraví. Probíráme různé recepty a ona nabízí to co jsem ještě nikdy nekupovala. Umí dobře česky a tak probereme i různé bylinky co a jak pěstovat a do čeho přidávat.
Opět jsem se tedy ponořila do nakupování. Tentokrát jsem se ale držela při zdi a vynechala věci jako krevety, žabí stehýnka, slávky a podobně. Je léto a když odjedu na chatu, kde není elektřina ve které by byla zapnutá lednice ...
Pokoupila jsem tedy jen pár věcí jako citrónovou trávu, čerstvý koriandr, rýžové nudle, sušené chilli a nějaké ty omáčky.
Doma na mne čekal čtyři hodiny pomalu tažený slepičí vývar. Při tom deštivém počasí jsem na něho dostala děsnou chuť.
Původně jsem ani nic Asijského nechtěla vařit, ale nikdy si nemůžu pomoct. Už při nakupování, natož při vybalování mi v hlavě hrají různé nápady na kombinace a chutě.
Vzala jsem tedy litr poctivé polévky a začala vařit.
-
Na pánev si dejte rozehřát olej. Není ho potřeba více jak tři lžíce. Nechte ho nahřát opravdu dost (do bodu zakouření) a poté vložte tofu nakrájené na centimetrové kostičky. Zbytečně nemíchejte nějak zběsile. Tofu se musí opéct opravdu dozlatova.
Vyberte ho stranou a na téže pánvi bez přidání oleje opečte cibuli na kostičky, nastrouhaný zázvor, česnek a suché koření s chilli. Bude se vám to přichytávat na dno, ale to je v pořádku. Jakmile to má tmavou (nespalte to do černa) barvu, tak vše zalijte vývarem. Vzhledem k tomu, že polévku zakalí tamarindová pasta, není třeba používat čistý pomalu tažený vývar. Bohatě vám poslouží i mírně zakalený z papiňáku ;-)
Po dvaceti minutách polévku zcedíme, abychom se zbavili koření, které už polévce dalo vše co mohlo. Do zcezené polévky přihoďte mrkev pokrájenou na dlouhé tenké nudličky, sušené krevety a tamarindovou pastu. Pod pokličkou vařte dokud není mrkev na zkus ještě mírně křupavá.
Základem Asijské kuchyně je, že si vše nakrájíte a nachystáte do mističek. Samotné vaření je už otázka jen několika málo minut. Velmi tedy záleží na přípravě samotných surovin.
Mezi tím co se vám ochucuje vývar dejte vařit rýžové nudle. Ideálně se vám budou hodit širší na polévku Pho' . Tenké vlasové rozhodně nepoužívejte.
Uvařené nudle propláchněte vodou a rozdělte do talířů. Přelijte horkou polévkou dochucenou rybí omáčkou a ozdobte kousky opečeného tofu, lístky koriandru, mrkví a krevetami z polévky.
Polévka je po tamarindu příjemně kyselá. Zároveň i ostrá a rybí omáčka dodává slanost. Sušené krevety umocní příchuť moře a poctivý vývar dodá sílu.
Pokud nemáte a nebo se vám tamarindová pasta nechce vyrábět, dá se koupit již hotová a nebo seženete bloček lisovaných plodů i se semeny.


Dobrou chuť  !

Žádné komentáře:

Okomentovat